Svar: Modermælkserstatning og flaske
30. december 2010
Alder:
11 mdr.
Kære Pia
Det anbefales at man giver 400ml mme dagligt til barnet er 1 år, fordi jernbehovet på den måde dækkes. Det betyder at de fleste børn vil have brug for 2 flasker dagligt i 10-12 måneders alderen.
Omkring 1 års alderen skæres der ned i mængden af mælk. Den ene flaske bibeholdes som hidtil, ofte flasken inden putning om aftenen og den anden flaske skæres ned, så barnet får mindre og mindre mælk og til sidst helt kan undvære.
Efter 1 års alderen trappes sidste flaske ned, igen så barnet får mindre og mindre mælk og der erstattes med et nyt putteritual, f.eks. godnathistorie og godnatsang, der introduceres en sovebamse eller lignende og flasken kan i en overgang erstattes af en kop med mælk.
Det anbefales ikke, at man giver andet end mme i flaske (faktisk heller ikke sødmælk) da barnet skal lære at drikke sit behov af en kop. Har barnet brug for meget væske og derfor brug for ekstra flaske, så bør man give vand af flaske. Men man skal her være opmærksom på, at barnet så ikke lærer at drikke vand hele natten igennem - men igen, lære at indtage sit behov i dag og aftentimerne, for om natten skal man sove :)
Jeg kunne forestille mig at jeres datter tager imod flasken med fortyndet sødmælk, fordi det er hvidt i farven og I derved kan snyde hende lidt og som du skriver, så virker det jo. Men hun bør faktisk få rent vand i stedet eller få mme - dog i mindre og mindre mængde og på sigt, skal hun lære at sove uden at få noget flere gange om natten ...
Med hensyn til at skulle starte arbejde og mormor skal passe så lyder det som om at din mor og datter kender hinanden rigtig godt og bestemt som om at mormor glæder sig. Så mon ikke det kommer til at gå rigtig godt :)
Jeg synes I må lade det komme an på en prøve og se hvad der sker. Hvis lillepigen bliver overtræt, så bliver hun jo ked af det og utrøstelig og så vil din mor nok naturligt ræsonnere sig frem til at der har været lidt for meget aktivitet ... Det er rigtig dejligt at din mor vil fortsætte til baby-rytmik og hun må naturligvis også tage hende med op at handle, lege med hende, gå på biblioteket eller hvad de nu har lyst til. Mon ikke mormor også har lyst til at være hjemme en gang imellem ... jeg ved ikke hvor gammel din mor er, men hun kan jo også blive træt, for det er hårdt at passe små børn :)
Reagerer din datter voldsomt, begynder at græde meget, sove rigtig dårligt om natten osv. som tegn på at hun har for mange indtryk at fordøje og brug for mere ro, så må du tale med din mor om det. Men lige nu, - prøv at se hvad tiden bringer og lad din mor glæde sig over at få lov :)
Håber du kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke:)
Rigtig godt nytår! Og rigtig meget held og lykke med start på arbejde igen i morgen :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske