Svar: Modermælkserstatning og flaske

30. december 2010

Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Pia

Det anbefales at man giver 400ml mme dagligt til barnet er 1 år, fordi jernbehovet på den måde dækkes. Det betyder at de fleste børn vil have brug for 2 flasker dagligt i 10-12 måneders alderen.

Omkring 1 års alderen skæres der ned i mængden af mælk. Den ene flaske bibeholdes som hidtil, ofte flasken inden putning om aftenen og den anden flaske skæres ned, så barnet får mindre og mindre mælk og til sidst helt kan undvære.

Efter 1 års alderen trappes sidste flaske ned, igen så barnet får mindre og mindre mælk og der erstattes med et nyt putteritual, f.eks. godnathistorie og godnatsang, der introduceres en sovebamse eller lignende og flasken kan i en overgang erstattes af en kop med mælk.

Det anbefales ikke, at man giver andet end mme i flaske (faktisk heller ikke sødmælk) da barnet skal lære at drikke sit behov af en kop. Har barnet brug for meget væske og derfor brug for ekstra flaske, så bør man give vand af flaske. Men man skal her være opmærksom på, at barnet så ikke lærer at drikke vand hele natten igennem - men igen, lære at indtage sit behov i dag og aftentimerne, for om natten skal man sove :)

Jeg kunne forestille mig at jeres datter tager imod flasken med fortyndet sødmælk, fordi det er hvidt i farven og I derved kan snyde hende lidt og som du skriver, så virker det jo. Men hun bør faktisk få rent vand i stedet eller få ...

Annonce

... mme - dog i mindre og mindre mængde og på sigt, skal hun lære at sove uden at få noget flere gange om natten ...

Med hensyn til at skulle starte arbejde og mormor skal passe så lyder det som om at din mor og datter kender hinanden rigtig godt og bestemt som om at mormor glæder sig. Så mon ikke det kommer til at gå rigtig godt :)

Jeg synes I må lade det komme an på en prøve og se hvad der sker. Hvis lillepigen bliver overtræt, så bliver hun jo ked af det og utrøstelig og så vil din mor nok naturligt ræsonnere sig frem til at der har været lidt for meget aktivitet ... Det er rigtig dejligt at din mor vil fortsætte til baby-rytmik og hun må naturligvis også tage hende med op at handle, lege med hende, gå på biblioteket eller hvad de nu har lyst til. Mon ikke mormor også har lyst til at være hjemme en gang imellem ... jeg ved ikke hvor gammel din mor er, men hun kan jo også blive træt, for det er hårdt at passe små børn :)

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Reagerer din datter voldsomt, begynder at græde meget, sove rigtig dårligt om natten osv. som tegn på at hun har for mange indtryk at fordøje og brug for mere ro, så må du tale med din mor om det. Men lige nu, - prøv at se hvad tiden bringer og lad din mor glæde sig over at få lov :)

Håber du kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke:)

Rigtig godt nytår! Og rigtig meget held og lykke med start på arbejde igen i morgen :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Sutteflaske

For børn der ikke ammes er det vigtigt at man køber en ordentlig sutteflaske. Flasken skal passe til barnet og barnets evne til at sutte.

Det anbefales at man lader barnet "arbejde lidt for føden". Det vil sige at hullet i sutten ikke skal være for stort. Det at barnet skal bruge kræfter på at sutte er vigtigt for kæbernes og tændernes udvikling. Desuden er der en risiko for at barnet kan få ondt i maven, hvis det får maden for hurtigt.

Sutteflaske-sutterne findes...

Læs mere i Babylex

Downs syndrom

Downs syndrom er også det man kalder trisomi 21 eller mongolisme.

Alle gravide tilbydes i dag en undersøgelse af risikoen for Downs syndrom hos fostret. Kvinder kan på baggrund at denne undersøgelse vælge om de vil have en abort. Det betyder at antallet af børn født med downs syndrom er faldet meget de sidste år.

Børn med Downs Syndrom er ligeså forskellige, som alle andre børn er det og derfor er nogle mere påvirkede af deres kromosomfejl end andre. Som forældre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for en god brevkasse. Den har i mange sammenhænge givet mig brugbare svar på de spørgsmål, der dukker op for en førstegangsmor.

De bedste hilsener
Den forvirrede førstegangsmor